Все еще 911
Несмотря на все модификации, Porsche заявляет, что 911 Dakar всего на 16 фунтов тяжелее, чем 911 Carrera 4 GTS с автоматической коробкой передач. Были приняты меры по снижению веса, чтобы контролировать массу автомобиля, например, задние сиденья были сняты, а оконные стекла были легковесными.
Инженеры 911 Dakar совершили налет на корзину запчастей 911, установив карбоновый капот GT3, тормоза Carrera S и систему охлаждения от Turbo S. Porsche говорит, что 911 Dakar может разогнаться до 60 км/ч за 3.2 секунды. немного консервативно, учитывая, что заднеприводный 911 Carrera GTS с PDK разгонялся до сотни всего за 60 секунды во время наших испытаний.
Салон просторный для двух взрослых и хорошо собран, как обычный 911. Пара спортивных сидений с агрессивной поддержкой входит в стандартную комплектацию, покупатели могут выбрать более удобные стандартные сиденья 911, если они того пожелают. Пакет внешней ливреи, который отдает дань уважения 1984-му, выигравшему Париж-Дакар 911 года, также является необязательным и выглядит круто с белыми колесами в стиле Fuchs, гоночными полосами и наклейкой с гоночным номером.
Кроме того, 911 Dakar можно заказать с крутой грузовой корзиной на крыше с прожекторами, встроенными в переднюю кромку. Если вы хотите разбить лагерь на вершине 911 Dakar, Porsche говорит, что подойдет и их палатка на крыше.
Стартовая цена 911 Dakar составляет 223,450 2500 долларов, но мы ожидаем, что это не отпугнет состоятельных покупателей Porsche, особенно если автомобиль настолько уникален. Но если вам нравятся все эти характеристики и раллийная техника, немедленно позвоните своему дилеру Porsche. Будет выпущено всего XNUMX автомобилей, и Porsche не уверен в том, будет ли выпущена вторая серия моделей Dakar ограниченного выпуска в будущем.
Этот контент импортируется из OpenWeb. Вы можете найти тот же контент в другом формате или найти дополнительную информацию на их веб-сайте.
Desert rally-raid vibe
The development cycle also took the new 2023 Porsche 911 Dakar to the 45C heat of the deserts in Morocco and Dubai, as well as the frozen lakes of Arjeplog, Sweden, where the 911’s higher ground clearance, all-terrain tyres, recalibrated brakes and tuned suspension are designed to find grip in improbably tough conditions. Rally great Walter Rohrl lent a hand in its development on ice.
Frank Moser, vice president for the 911 and 718 ranges, said: ‘Especially here, the 911 Dakar can make the most of its conceptual advantages – the combination of low weight, higher ground clearance, a powerful rear-mounted engine and the short wheelbase make for an exhilarating driving experience.’
Больше, чем просто высокая Carrera
Зачем устраивать сафари -э-э, Дакар, сейчас? По словам Ахима Лампартера, менеджера Porsche по разработке шасси для 911 и 718, «Safari, которое вы видите на дороге, несомненно, повлияло на нас, потому что мы все поклонники Porsche. У нас те же идеи, и мы знаем, чего хотят фанаты. Это был просто следующий шаг «.
Porsche сам скажет, что наиболее очевидным изменением по сравнению с обычным 911-м является 50-миллиметровый подъем Dakar, а это всего 5 сантиметров. На случай, если потребуется увеличить дорожный просвет, Porsche также оснастил 911 Dakar стандартным подъемным комплектом, который может дополнительно поднять автомобиль на 30 миллиметров. Стандартный дорожный просвет составляет 16 сантиметров, а максимально увеличенный достигает 19 см. По словам Porsche, в режиме увеличения высоты 911 Dakar с легкостью будет развивать скорость до 160 км/ч, после чего он вернется к своему стандартному дорожному просвету.
Под поднятым кузовом фактически находится трансмиссия Carrera 4 GTS. Его 3,0-литровый шестицилиндровый двигатель с двойным турбонаддувом выдает здоровые 473 л.с. и 569 Нм крутящего момента. С помощью системы полного привода и восьмиступенчатой автоматической коробки передач с двойным сцеплением авто разгоняется с места до 100 км/ч за 3,2 секунды а максимальная скорость составляет до 240 км/ч с ограниченным расходом шин.
Режимы бездорожья и ралли уникальны для этого 911-го и они заменяют режимы Sport + и Individual, которые обычно встречаются на 911 GTS. Первый лучше подходит для обеспечения улучшенного сцепления с дорогой и ползания, поскольку при включении он обеспечивает максимальную высоту хода. Последний вариант лучше подходит для рыхлых поверхностей. Porsche оснастил 911 Dakar системой rally launch control, которая обеспечивает максимальный пробуксовку колес до 20% на поверхностях с низким сцеплением. Тем, кто надеется насладиться своим 911-м на асфальте, не стоит беспокоиться, поскольку Porsche разработала свой спортивный автомобиль, способный к ралли, на Нюрбургринге и тестовой трассе Вайссах.
Porsche переняла у 911 GT3 карбоновый капот, рулевое управление на задней оси и опоры двигателя, а также оснастила его системой управления шасси Porsche Dynamic, что обеспечивает дополнительные возможности для высокопроизводительной езды как по бездорожью, так и по асфальту. Охлаждение осуществляется с помощью той же (вероятно, излишней) системы, что и в 911 Turbo и Turbo S. Блокируемый межосевой дифференциал обеспечивает еще большую проходимость. Porsche приняла меры, чтобы не увеличивать вес 911 Dakar: полные сидения-ковши из углеродного волокна, удаленные задние сиденья и облегченное стекло помогли сохранить снаряженную массу в 1611 килограммов, что, по словам бренда, всего на 7 килограммов больше, чем у автоматической 911 Carrera 4 GTS.
Proper off-road creds
Porsche tested prototype 911 Dakars in the Sahara, spitting roosters of sand high into the desert air as they ripped up 50m dunes. A punishing development programme saw the model complete more than 300,000 miles of testing, including 6000 off-road – and yet engineers claim it’s as fast around the Nordschleife circuit in Germany as a 996-era GT3.
It’s this astonishing duality of purpose that lies at the heart of the new 911 Dakar’s appeal.
Porsche test drivers based themselves at the Château de Lastours test track in southern France, a regular haunt for Dakar rally-raid practice owing to its network of gravel tracks and off-road courses.
‘All Dakar teams come here to test their cars in Europe before the rally,’ said Porsche works driver Romain Dumas (who’s completed seven Dakar rallies). ‘I knew what a 911 could do on the road, but I was absolutely stunned by how well the car performed here on the loose.’
CAR will be let loose in the Dakar in the coming months. Stay tuned for our full review.
Give me the tech lowdown: the 911 Dakar’s spec secrets
You won’t mistake this 911 for a regular or cooking model. It stands tall, riding 50mm higher than normal for extra ground clearance – and an axle lift system can raise that a further 30mm for the full off-road, on-tiptoes stance.
The pump for the adaptive dampers sits where the rear seats normally would, so the Dakar is strictly a two-seater.
Other weight-saving details included full front bucket sports seats, lightweight glass and a GT3-spec battery. Rear-seat deletion and composite CFRP rear spoiler and bonnet help trim the weight to 1605kg, just 10 kilos up on a 911 Carrera 4 GTS with the same PDK gearbox.
Suspension is heavily revised with new components raided from the parts catalogue and software bespoke for this application; rear-wheel steering is added, as well as the active engine mounts from the GT3, while drivers can select Rallye or Off-road via the drive mode selector to prep electronic settings and tweak traction accordingly.
The biggest visual jolt? Check out those extreme, 9mm-deep tread pattern off-road tyres: the Dakar comes as standard with Pirelli Scorpion All Terrain Plus hiking boots (245/45 ZR19 up front, 295/40 ZR20 at the rear axle) which are responsible for finding grip where road tyres would scrabble. They’re responsible for reducing the top speed to 149mph, but buyers can option summer or winter tyres if they’d prefer.
The Porsche 911 Dakar’s bodywork is blistered and swollen around the wheelarches and you’ll find red-painted aluminium tow hooks front and aft – useful in case you get stuck while green-laning…
Austin Irwin’s $256,080 Porsche 911 Dakar
Porsche
Porsche
Look, getting the 911 Dakar without the Rallye Design package is like cooking a turkey without the stuffing. Skip the best part and it’s just another bird. While my colleagues’ taste in paint lands at either side of a KitchenAid mixer and McDonald’s Grimace paint palette, I’m not missing the chance at white with Gentian Blue Metallic on a 992. Porsche rewards those who pay homage to the Paris–Dakar Carrera with a Rallye Design interior stitched in Shark Blue. I’m a big fan of the center pattern on the race bucket seats, but I much prefer the comfort of the optional adjustable sports seats. I’ve left the wheels, brake calipers, and tailpipes painted black because normal use will quickly revert it to that color. For no extra cost, the interior gets heated seats and a heated GT Sport leather steering wheel. For no particular reason, I’ve added the optional fire extinguisher ($180). I’d also add the Burmester sound system ($3,980) to listen to songs such as «Nights over Egypt» by the Jones Girls and «Bidibodi Bidibu» by Bubbles from this intercontinental mashup. Equipment to be added later: a proper Rothmans vinyl over the Roughroads placeholder and a front-mounted LED light pod for the nose. Porsche’s hard-shell rooftop tent, available later this year, is a must too, but it doesn’t appear to be compatible with the roof rack. The tent will be nice to have when some Natty Light–fueled Bronco challenges me with a «That thing can’t make it through here.» If a $256,080 limited-edition 911 falls in the woods, it makes a sound. Crying surrounded by laughter, I’d imagine. —Austin Irwin
Caleb Miller
Associate News Editor
Caleb Miller began blogging about cars at 13 years old, and he realized his dream of writing for a car magazine after graduating from Carnegie Mellon University and joining the Car and Driver team. He loves quirky and obscure autos, aiming to one day own something bizarre like a Nissan S-Cargo, and is an avid motorsports fan.
Внешний вид Порше Дакар
Экстерьер включает новый передний бампер с большими воздуховодами по бокам и встроенной металлической пластиной. Сзади — усиленный углеродным волокном пластиковый капот, позаимствованный у 911 GT3.
Также автомобиль внешне выделяется следующим:
- защитная пластиковая облицовка каждой из колесных арок;
- новые пороги под дверями;
- уникальный стильный фиксированный задний спойлер из армированного углеродным волокном пластика;
- новый задний бампер со встроенными выхлопными трубами и центральной металлической пластиной;
- две выдающиеся красные буксировочные проушины из кованого алюминия спереди и сзади.
Ко всему этому добавляются стандартные 19-дюймовые (спереди) и 20-дюймовые (сзади) колеса. В стандартной комплектации они оснащены шинами Pirelli Scorpion All Terrain Plus с профилем 245/45 R19 (спереди) и 295/40 R20 (сзади) с глубиной протектора 9 мм, усиленными боковинами и двойной каркасной конструкцией, что придает новой модели 911 подобающий суровый вид.
Внедорожные шины стали стандартными только после того, как Porsche убедился в их изысканности.
«Изначально мы планировали предлагать только летние и зимние шины в стандартной комплектации, а также внедорожные шины в качестве опции. Но после тестовой сессии на юге Франции мы решили отвезти группу прототипов, оснащенных вездеходами, обратно в Штутгарт. Они были на удивление тихими, с гораздо более низким уровнем дорожного шума, чем мы ожидали в дальних поездках. С этого момента мы решили сделать их стандартными», — заявил создатель программы 911 Dakar Томас Крикельберг.
Чтобы еще больше увековечить внедорожное мастерство 911 Dakar, он также может быть оснащен дополнительным багажником на крыше со встроенными фарами дальнего света и рядом других стилизованных опций, включая тяговые доски, канистры для топлива и воды и складную лопату. В задней части крыши есть даже 12-вольтовый разъем. Но с максимальной нагрузкой на крышу, составляющей всего 42 кг, есть предел тому, что вы можете разместить наверху.
Что за автомобиль Porsche 911 Dakar
Это лифтованное купе, названное в честь победы на гонке Париж-Дакар в 1984 году с автомобилем 911 Carrera 4 GTS. Уже тогда призер был оснащен экспериментальной полноприводной трансмиссией и улучшенной подвеской. Как раз эти наработки и легли в основу современного 911 Dakar. Porshe представил новый автомобиль в Лос-Анджелесе. Под капотом установлен 480-сильный агрегат, работающий в купе с 8-ступенчатой роботизированной коробкой. Также усилены опоры двигателя и модернизирована полноприводная трансмиссия. Но главная особенность — подвеска:
- увеличенный на 50 мм клиренс;
- регулируемые амортизаторы — можно поднимать машину даже на скорости 150 км/ч;
- активные стабилизаторы поперечной устойчивости PDCC;
- задний подруливающий механизм;
- шины с увеличенной высоток профиля;
- 9 мм протектор и многое другое.
В отличие от двух специальных раллийных моделей спортивного подразделения Porsche, 911 Dakar изначально задумывался как серийная модель. Это значит, что производиться в больших количествах он не будет — официально запланировано всего 2500 штук. И со стартовой ценой в 491 400 долларов, что примерно на 140 000 долларов больше, чем для 911 Carrera 4 GTS.
Caleb Miller’s $254,080 Porsche 911 Dakar
Porsche
Porsche
Given the 911 Dakar’s lofty starting price, I knew I had to splurge on Porsche’s Paint to Sample program, because what’s another $12,830 when you’re already spending more than 200 grand? I chose Viola Purple Metallic, along with color-matched wheels and side-view mirrors ($660). The standard red brake calipers clashed with the paint job, so I spent $900 to paint them black and an additional $430 on silver tailpipes. I wrapped the entire front end in protection film ($2700) to avoid paint chips from semi-trucks kicking up pebbles, and the $1430 Surround View camera system was a must for protecting my Dakar from unwanted scrapes. I also dropped $370 on the puddle lights and $1350 on bespoke illuminated aluminum doorsills—I made the driver’s-side sill display a 911 silhouette while the passenger’s sill says»Porsche,» with white backing light—because I love those sorts of silly gizmos.
Inside, I swapped out the bucket seats for the 18-way adjustable memory sports seats, because I value comfort and, let’s be honest, most of the car’s life will be spend tootling around the suburbs running errands. I threw in heated seats and a heated steering wheel, no-cost options, to help me survive the frigid Michigan winters. I also spent $1120 on the Porsche Design Subsecond clock, an analog piece mounted in the dashboard, since, well, it looks super cool. Then, to add some flavor to the interior I specced the tachometer in white ($420) and got the center console lid embossed with the Porsche crest ($340). I also had the air vents outfitted in silver-painted leather ($1800) along with the door panels ($1910) and the sun visors (somehow a no-cost option) so that everything I touch feels soft and supple. Since I hadn’t gone for any carbon-fiber accents on the outside, I had the interior dashboard trim replaced with matte carbon fiber ($390) and added the $3980 Burmester surround sound system. All told, $30,630 worth of options took my 911 Dakar to a grand total of $254,080—not as egregiously expensive as I expected but still is an appropriately absurd amount of money for this special 911. —Caleb Miller
Excess all areas: personalise your Porsche 911 Dakar like the 953
This is a limited-series Porsche, so of course you can throw even more cash at your Dakar, should you find yourself on the list.
The Rallye Design Package is designed to mimic the paintwork of the 1984 Paris-Dakar winning car (a snip at £18,434, thanks to complex two-tone paintwork and wrapping combo) and you can spec individual race numbers on the flanks.
The optional roof rack with integrated spotlights (above) can carry 42kg of clobber and there’s a full suite of Porsche accessories to lash down, including fuel and water canisters, shovels and traction boards for when the going gets tough.
The new Porsche roof tent is also available to indulge your wild camping dreams and a power supply to the roof means you can plug electrical items in with ease.
That’s the 911 Dakar through and through: it’s definitely a case of glamping, rather than roughing it…
Двигатель и коробка передач
Мощность обеспечивает тот же установленный сзади 3,0-литровый горизонтально-оппозитный 6-цилиндровый бензиновый двигатель с турбонаддувом, который используется в последнем 911 Carrera 4 GTS. Он заимствует свои динамические опоры двигателя от 911 GT3, чтобы уменьшить изменения нагрузки двигателя через конструкцию кузова, развивая мощность 353 кВт при 6500 об/мин и крутящий момент 570 Нм в диапазоне от 2300 до 5000 об/мин.
Porsche изменил систему охлаждения, отказавшись от центрального радиатора, используемого в других моделях 911 для защиты от ударов камнями во время движения по бездорожью. Его заменили два больших радиатора с каждой стороны в модифицированной передней части.
Привод осуществляется через стандартную восьмиступенчатую коробку передач Porsche Doppelkupplung (PDK) с подрулевыми переключателями. Также имеется полностью регулируемая система полного привода, способная при необходимости распределять до 100% резерва двигателя на передние или задние колеса.
Porsche 911 Dakar: why supercars and off-roaders are blending
Stuttgart describes the Dakar as ‘the first two-door sports car to offer outstanding off-road capabilities.’ With the ability to launch from 0-62mph in 3.4 second and drive across the desert, that’s no mean feat – yet the all-terrain 911 is not alone; in-house cousin Lamborghini is also preparing the Huracan Sterrato, another multi-purpose muddy supercar first shown as a concept car in 2019 and now nearing production. It will be unveiled a fortnight after the Porsche.
The 911 Dakar is production-ready and it’s likely to sell out quickly, with just 2500 to be built. The price? A cool £173,000, a stiff price reflecting its limited-edition status and thorough development programme. First UK deliveries are due in April 2023.
Jack Fitzgerald’s $246,500 Porsche 911 Dakar
Porsche
Porsche
The first time I saw a safari 911, I was 15 and walking through the pit lane at Road America. I couldn’t quite wrap my head around what I was seeing. Is that Porsche lifted? Does it have extra headlights and a roof rack? I knew it was beautiful, and hoped that whoever owned it actually made use of their modifications. I kept that car in mind as I waded through Porsche’s intricate configurator for the 911 Dakar. For my paint option, I went for the $12,830 Paint to Sample British Racing Green, complete with color-matched wheels. I spent $660 to get the base of my exterior mirrors paint matched, and a further $370 for the Dakar puddle lamps, as well as $2700 to PPF the entire front end. Since I wasn’t digging the Christmas vibe the red brake calipers were giving against the green body, I paid $900 to have them painted black. I added the Surround View cameras, which should be equal parts helpful in tight parking lots as well as navigating off-road. The only options I chose for the interior were the $3980 Burmester sound system so I can blast the Proclaimers in high def, as well as a $180 fire extinguisher for safety. My additional equipment tallied up to $23,050 at the end. Considering the number and price of options available, I’m happy with that. It’s just a shame that Porsche doesn’t offer a factory-installed roof rack and rally headlamps. If only I had picked better Powerball numbers. . . —Jack Fitzgerald